Leta i den här bloggen

torsdag 24 februari 2011

Kall natt

Natten till lördag skulle vi ju testa vårt nya tält, ett Hilleberg Keron 3 GT.

 Eftersom Deimos inte är frisk så ville vi inte lämna honom inne ensam så vi bestämde att jag skulle prova. Temperaturen var låg hela lördagen ca 15 grader mitt på dagen och mot kvällen sjönk den stadigt. Klockan 22 tog jag min downmat (ett uppblåsbart liggunderlag med dun), min tresäsongers sovsäck och Delta med mig och kröp in i tältet.

 Det var nu minus 24 grader. För att i möjligaste mån undvika kondens tänkte jag ha öppningarna till absiderna öppna, men Delta upptäckte det snabbt och sprang ut och in i tältet, så för att undvika att få tältet fullt med snö fick jag stänga. Efter en del krångel och vridande på sovsäcken låg jag skönt. Det var förvånansvärt varmt och jag frös inte alls. En stund senare började jag dock frysa om näsan och fick då ordna till sovsäcken så att den skyddade ansiktet utan att det skulle bli för dåligt med luft. Delta hade lagt sig till rätta på renskinnet. Nu låg vi båda och lyssnade på vinternattens ljud.
- Var det en räv eller kanske en varg som smög runt tältet? I  det av fullmånens sken upplysta tältet kunde jag se att Delta spetsade öronen men hon morrade inte, så slappnade hon av och till slut somnade vi.
Ungefär två timmar senare vaknade jag av att jag frös, det var iskallt under mig och kändes som att jag låg direkt på snön. -Shit, det borde jag ha tänkt på. Det uppblåsbara liggunderlaget hade vi fyllt med varm luft när jag var inne och nu var det i det närmaste helt platt eftersom luften hade krympt, så jag låg faktiskt nästan direkt på snön. Nu var jag så kall att jag inte ville testa längre utan  gick in och la mig i min varma goa säng men först kollade jag termometern -26 grader! På söndag eftermiddag gjorde jag ett nytt försök. Den här gången fyllde jag liggunderlaget riktigt fullt utomhus och jag hade dessutom ett vanligt liggunderlag som förstärkning under. Nu frös jag inte alls:)) - och känner mig riktigt säker på att slippa frysa under resan även om det skulle smälla till och bli ett nytt köldrekord...

5 kommentarer:

  1. Om jag var dig skulle jag ligga på renskinnet, absolut det varmaste!!! Har liggat ute i telt i temperaturer ned mot -30 och aldrig frusit på renskinn.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, får se om vi får plats med renskinnet också. Har hört att det är besvärligt att få torrt om det blir blött så vi ska ha med liggunderlag också.

    SvaraRadera
  3. Absolut inga hundar i tält ! Jag hade det på PD och har aldrig haft så möe kondens i tältet . Sen såg jag att rubriken på bloggen var på låntur med samojed ! Jag har alltid läst på långsamtur med samojed ! Jag vet hur ni skall hålla värmen sov med regnställ , det har jag hört från säker källa att det funkar.
    Ha de....

    SvaraRadera
  4. Hahaha... Den var bra Roland!!
    Låt Christina få fortsätta att drömma om hundar i tältet. Men givetvis har jag med ett extra regnställ till henne ifall hon vill lyxa till det någon natt ;-).
    Ha de´t gott!

    SvaraRadera
  5. Det är rätt käckt att gräva en köldgrop i absiden och köra värme med köken en stund (inte i gropen då...).

    SvaraRadera