Leta i den här bloggen

söndag 23 januari 2011

Trasslig träningstur

I torsdags åkte Håkan till Nederhögen för att meritera hundar på 2 x 30km. Första etappen gick på fredagen, spåren var utmärkta och de kom runt 30 km på 2 h 5 min med slädspann och 8 hundar, vilket bådade gott inför lördagens etapp. Under natten till lördagen föll det en del snö så spåret var något tyngre men också denna dag arbetade hundarna bra och spannet klarade de 30 kilometrarna på 2 h 15 min. Det innebar att spannet, med mycket god marginal, klarade den lägsta hastigheten på 7 km/h som krävs för godkänt test.
Soluppgång lördagen den 23/1



































Lördagsmorgonens soluppgång ingav förhoppningar om vackert väder och jag bestämde mig för att jag skulle köra en tur på eftermiddagen.
Håkan hade med sig de bästa ledarhundarna och de som arbetar bäst, men jag räknade med att Singi och Sälka, som tidigare har gått som ledarhundar, skulle fungera bra. Jag satte upp spannet på gärdet nedanför vårt hus, alldeles bredvid vägen. När jag precis var klar för att ge mig av och hade lossat ledarhundarna kom en av grannarna med sin hund. Sälka och Singi tyckte att det var mycket spännande och vände hela spannet åt fel håll. Efter en del trassel kom vi i alla  fall iväg. Hundarna var heta och det gick i full galopp i ca 3 km. Jag körde ut på sjön med god fart, men när vi vände hemåt  kom de två hanhundarna i spannet på att Delta luktade väldigt gott. Appa, som gick i par med Delta, försökte upprepade gånger att kliva på henne och förstod trots Deltas mycket ilskna mottagande, inte att han inte var välkommen. Pepper, som gick som wheeldog tillsammans med Corall, stretade och drog för att komma i närheten av Delta och vägrade att stå stilla när jag stannade spannet för att byta plats på Sälka och Appa. Det hela slutade med att hela spannet var en enda stor knut och jag var glad att jag inte hade några aggressiva hundar i spannet. När jag efter en stunds trasslande hade fått ordning på alla linor och kunde ge kommando -Framåt! var det bara 5 hundar som lyssnade. Appa gick baklänges och Pepper drog som en besatt, snart hade jag en knut igen:((( Mitt tålamod började tryta och jag fick anstränga mig för att inte låta min irritation gå ut över hundarna. Vi masade oss fram över sjön med ständiga trasselstopp och Singi gjorde sitt bästa för att styra upp det trasslande spannet. När vi äntligen kom hem var jag genomsvett.
Torkad gul lök
På eftermiddagen läste jag i den nyinköpta boken "Friluftsmat" av Anita Forsell och gjorde mitt först försök att torka något annat än svamp.Resultatet såg ut att bli bra och idag ska jag testa med morot och kålrot.

















 

Sälka övervakar sömnigt mitt arbete
Kvällen ägnade jag åt att börja sy en sele och Sälka övervakande halvsovande mitt arbete.


Början till sele

1 kommentar:

  1. Jag har torkat lök, morötter, äpplen, kött, fisk mm enligt Anitas bok. Det brukar bli riktigt god mat av det när man är på tur! Tomater däremot är bättre köpta, de soltorkade i affären är ju så bra. Lycka till med torkningen! Jan-Olof

    SvaraRadera