Leta i den här bloggen

söndag 16 januari 2011

Inventeringsväder

I natt blev det planering till klockan ett. Vi surfade runt på nätet, letade efter kläder att komplettera den befintliga garderoben med och diverse prylar som saknas till hundarna. Ullunderställ, ullsockar, vantar och termobyxor beställdes.Vi konstaterade att selarnas kondition måste kontrolleras, antalet hundsockar, spannlinor och stakeout inventeras. Klart blev att vi måste köpa fler eskimåkrokar, krokar till nacklinor, nylonlina till nacklinor och ankare till stakeout för att kunna nattparkera på kalfjället.

Snön ligger vit på taken - men troligen inte så länge till
Idag ligger dimman tät i Jonsbyn. På förmiddagen regnade det och gårdagens ca 1dm nysnö sjönk ihop till en blöt snösörja - ett väder, kort sagt, som inte inbjöd till hundkörning.

Gårdagens snö har smält ihop till tråkiga vattenpölar


Istället var det mycket lämpligt att gå vidare i planeringen.
98 st hundsockar

 Med alla hundsockar, som vi för tillfället äger, utspridda på köksgolvet såg jag att det var 98st- alldeles för få alltså - lägg till hundsockar på inköpslistan. Nästa inventering var stakeout. Antalet hundar i vår kennel har ökat snabbt och när stakeouten, som vi inte har använt sedan förra årets tävlingssäsong, kom fram, kunde vi konstatera två saker: Ett; vi har bara stakeoutplatser till 7 hundar. Två; flera av utsticken är utslitna och måste bytas ut - lägg till stakeout för åtta hundar samt sex utstick på inköpslistan.

Så var det dags att inventera selar.
17 par förhoppningsfulla hundögon riktades mot mig
 När jag närmade mig hundgårdarna med selarna, som jag skulle prova i handen, vändes 17 par förväntansfulla hundögon mot mig och längtansfulla skall ekade över Jonsbyn (när matte kommer med selarna brukar ju det betyda att vi ska ut och springa). Med händer, som snabbt blev stelfrusna i den fuktiga nollgradiga temperaturen, kom jag fram till att eftersom kravet på passform är stort när hundarna ska ha selen på sig varje dag under ca 60 dagar, behöver vi ordna 4 nya selar - lägg till 4 selar på inköpslistan.

Så gick ännu en dag och dagen för avresan är en dag närmare.

Håkan har, i takt med att jag gör "investeringar" lagt sin tid och kraft på att hugga massaved för att försöka hålla utgifter och inkomster i någotsånär balans.

Imorgon jobbar vi och det finns inte tid för planering. Det gäller att vi är effektiva under de lediga dagar som återstår om vi ska vara väl förberedda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar